Sweden
Helsinki
Sankt Peterburg
Sr

 Brzalice-oruđe za unapređenje govornih veština

22.12.2013.

 Brzalice predstavljaju jedne od retkih usmenih govornih tvorevina koje su zabavne za recitovanje i u isto vreme mogu biti odličan metod za razvoj govora i jezika kod dece.

 Dobro produkovanom brzalicom smatra se ona koja je ponovljena najmanje tri puta, vrlo brzo i bez grešaka. Obično se dešava da pri brzom izgovoru dođe do greške u izgovoru bar jedne reči što izaziva smeh kod prisutnih i uživanje u takmičenju pravilnog izgovora. Pokušajte da izgovorite “Klupčencetom ću te, klupčencetom ćeš me”ili “Kamenčićem ćeš me, kamenčićem ću te”.

 Brzalice karakterišu reči slične jedna drugoj u zvučnom skupu sa “sličnim”glasovima/slovima koje su kreirane tako da lako dođe do grške u izgovoru. Obično dolazi do greške u izgovoru komplikovanih reči, te ovo izaziva smeh i pravi odličnu zabavu. Vrlo često pogrešan izgovor pojedinih reči nameće i asocijacije na neko drugo značenje reči.

 Brzalice ne predstavljaju samo dobru “lingvističku zabavu” već mogu i praktično poslužiti za razvoj govora i jezika. Na primer, brzalice mogu biti korišćene u usvajanju stranog jezika kako bi se unapredio akcenat ili dobar izgovor. Takođe, logopedi koriste brzalice kao metod pomoći deci i odraslima koji se susreću sa govorno-jezičkim poteškoćama.

 

 Brzalice se mogu koristiti u svhu razvoja govora i one usvajaju se postepeno-vežbanjem:

-  Recitovati brzalicu polako kako bi njeno verbano produkovanje bilo jasno.

-  Sledeći nivo je učenje brzalice napamet.

-  Ponavljanje brzalice što je brže moguće sve dok recitovanje iste tri puta bez pauze ne bude savršeno.

 Brzalice pomažu u razvoju niz komunikativnih sposobnosti.

 Brzalice se mogu koristiti kako bi se vežabao pravilan izgovor pojedinih glasova. Logopedi često koriste brzalice kako bi dete aktivno usvojilo pojedine glasove. Na primer, dete koje ima poteškoće u izgovoru glasa Š može ponavljati brzalicu “Miš uz pušku, miš niz pušku”.

Pored toga brzalice su korisne za razvoj auditivnog razlikovanja pojedinih fonema. Na primer, razlikovanje fonema Č i C (Četiri čavčića na čunčiću cijuču). Takođe, vežbanjem brzalica deca razvijaju tečan izgovor (dobar ritam i tempo govora), kao i pravilno disanje koje je karakteristično za dobre govornike.  

 Vaspitači i učitelji neretko organizuju takmičenja u brzalicama. Ovo mogu organizovati i roditelji za svoju decu. Potrebno je samo napisati brzalice na papiriće i izvlačiti iste iz šešira. Ovo može biti jedno zabavno takmičenje koje je ujedno i korisno za razvoj govora i jezika. Učešće roditelja je poželjno jer decu posebno zabavljaju greške odraslih.