DISLEKSIJA:
Nekada loši đaci, danas među najuspešnijima
Oktobar je „Evropski mesec podizanja svesti o disleksiji“.
O ovoj temi se ne govori često i osobe sa poteškoćama u čitanju su često marginalizovane, a roditelji dece sa disleksijom ne znaju kako da se nose sa ovim izazovom.
Disleksija podrazumeva siromašnu tehniku čitanja prosečno ili nadprosečno inteligentne osobe koja nema fizičke, psihičke ili neurološke teškoće koje mogu biti smatrane uzrokom problema u čitanju. Polazna pretpostavka je da je već uložen odgovarajući napor kako bi se savladala ova veština, te da siromašna tehnika čitanja nije posledica neodgovarajućeg pristupa u usvajanju tehnike čitanja. Uzrok nastanka disleksije je jezički poremećaj, a ne niska intelektualna sposobnost ili vizualno oštećenje. Smatra se da svaka deseta osoba u svetu ima poteškoće sa čitanjem.
Kasno progovaranje predstavlja jedan od uzroka i ranih simptoma disleksije. Ova deca obično progovore kasnije, sporo usvajaju nove reče i imaju siromašan vokabular. Njihov govor je teško razumeti zbog brojnih grešaka u izgovoru glasova. Pored toga, vrlo često, ova deca koriste nepravilne gramatičke oblike. Neki drugi rani znaci disleksije mogu biti poteškoće u praćenju dva ili više naloga u isto vreme, teškoće u vezivanju pertli, “nespretnost” u koordinaciji koja utiče na uspešno učestvovanje u sportskim aktivnostima.
Uz stručnu pomoć logopeda moguće je savladati tehniku čitanja i ublažiti simptome disleksije, te na taj način izbeći frustracije deteta tokom školovanja i odrastanja. Međutim, vrlo je važno sa se roditelji obrate na vreme logopedu kada primete da dete pokazuje poteškoće u usvajanju govora i jezika na predškolskom uzrastu ili ukoliko primete da dete kasni u savladavanju čitanja i pisanja za vršnjačkom grupom.
Pored rada sa logopedom neophodno je pomoći detetu sa disleksijom da razvije dodatne talente i veštine jer su neretko ova deca nadprosečno inteligentna u drugim oblastima kao što je socijalna inteligencija, kreativnost i dr.
Zanimljivo je da se među osobama sa disleksijom nalaze mnoge visoko inteligentne i uspešne ličnosti poput Alberta Ajnštajna, Toma Kruza, Džejmi Olivera i Ričarda Brensona.
Pogledajte kako je izgledalo školovanje jednog od najbogatijih ljudi na svetu, Ričarda Brensona i kako je ovaj biznismen mislio za sebe da je glup.
Džejmi Oliver je bio raspoređen u specijalnom odeljenju kao “glupo dete” jer nije bio u stanju da savlada čitanje. Jedan od najpoznatijih kuvara današnjice smatra da obrazovni sistem ne treba samo da se svodi na ocenjivanje, već treba da pomogne deci da prepoznaju one oblasti u kojima su dobri i u tom pravcu razvijaju svoje talente.